Mikko Aaltio

Bohemian Betyars. Kuva Kata Major, Sziget

 

Mitä unkarilaiset nuoret kuuntelevat? Minkälainen kotimainen musiikki on suosittua unkarilaisten nuorten keskuudessa?

Lähdin etsimään vastauksia näihin kysymyksiin unkarilaisilta ystäviltäni. He kertoivat osan unkarilaisista nuorista sijoittavan itsensä, länsimaisen nuorisokulttuurin tapaan, erilaisiin alakulttuureihin kuuntelemansa musiikin perusteella: on hoppareita, rokkareita, klubeilla bilettäjiä, aasialaisten poikabändien faneja… Näitä ryhmiä voisi kutsua musiikinystäviksi, musafaneiksi. Erilaisten alakulttuurien edustajien lisäksi on tietenkin myös niitä ”ihan tavallisiakin nuoria”, jotka eivät koe kuuntelemansa musiikin määrittävän identiteettiään, ja tähän kategoriaan sijoittunee valtaosa unkarilaisista nuorista. Näin ainakin arvelivat haastattelemani unkarilaiset nuoret ja väittämää tukee myös seuraavat tilastotiedot.

Unkarin soitetuimmat kappaleet – heikosti unkarilasta

Valitettavasti – tai onneksi – kenenkään ei ole mahdollista saada unkarilaisten nuorten CD- ja mp3-soittimien tai tietokoneen musiikkikirjaston kappaleiden toistotietoja, joten tekemäni tutkimus ei anna kristallinkirkasta ja kaikenkattavaa kuvaa unkarilaisen nuorison musiikinkulutustavoista. Selvittääkseni itselleni unkarilaisten nuorten musiikkimakua turvauduinkin tilastoihin ja tietoihin niistä kanavista, joita nuoret tutkimusten mukaan eniten käyttävät.

Kävin läpi Unkarin viralliset toistetuimpien kappaleiden listat radioiden ja suoratoistopalveluiden osalta. Viikoilla 16–17 Unkarin radioiden 40 soitetuimman kappaleen lista koostui valtaosin ulkomaisesta tanssittavasta pop-musiikista ja kansainvälisten artistien sekaan mahtui vain kuusi unkarilaista kappaletta (ks. linkki alla). Unkarilaiset kappaleet olivat kaikki unkariksi laulettuja, ja neljä niistä edusti nykyaikaista elektronista tanssimusiikkia ja kaksi taas poppimaista indie/alternative rockia. Suoratoistopalveluiden (Spotify, Deezer, Google Play) vastaavilla listoilla ei taas ollut yhtään unkarilaista edustajaa; listan olivat täysin vallanneet Suomessakin tunnetut kansainväliset listahitit muiden muassa Katy Perryltä, Ed Sheeranilta ja Kygolta.

Oli mielenkiintoista huomata, että Suomen radioiden ja suoratoistopalveluiden soitetuimmista kappaleista oli viime viikkojen aikana ollut systemaattisesti n. 50% suomalaista musiikkia. Suomalaisilta listoilta löytyi kuitenkin kansainvälisiä hittikappaleita, jotka olivat sijoittuneet korkealle myös unkarilaisilla listoilla. Näiden tilastotietojen valossa voisi siis väittää, että Suomessa kotimainen musiikki on huomattavasti suositumpaa kuin Unkarissa, vaikka globalisaatio näkyykin vahvasti kummankin maan soittolistoilla.

Sziget unkarilaisten nuorten musiikkimaun peilinä

Musiikinkulutus ei kuitenkaan rajoitu pelkästään radion ja suoratoistopalveluiden kuunteluun. Myös erilaiset yleisötapahtumat ovat tärkeitä foorumeita musiikille. Saadakseni syvemmän kuvan unkarilaisten nuorten musiikkimausta tarkastin Unkarin suurimman nuorisomusiikkiin keskittyvän festivaalin, Sziget, tämän vuoden tähän mennessä varmistuneiden esiintyjien listan. Sziget-festivaalin tänä vuonna 203 tämän jutun kirjoittamisen aikaan festivaalin nettisivuilla julkaistuista esiintyjistä vain 14 on unkarilaisia – siis alle 7%. Festivaalin kansainvälinen esiintyjistö näyttää koostetun lähinnä Unkarissa soivien kansainvälisten radiohittien perusteella, eli moderni elektroninen tanssimusiikki on vahvasti edustettuna.

Vastaavasti tänä vuonna Suomen suurimman nuorisomusiikkifestivaalin, Ruisrockin, esiintyjistä 74% on kotimaisia. Tästä ei kannata vetää liian suoria ja suuria johtopäätöksiä, sillä on hyvä muistaa, että Sziget on kansainvälinen 7-päiväinen festivaali, jonka kävijämäärät lähentelevät puolta miljoonaa ja koostuvat puoliksi turisteista, joten se painii hiukan eri sarjassa kuin piiskuinen Ruisrockimme. Szigetin esiintyjäkaartin on siis vastattava unkarilaisen yleisön tarpeiden lisäksi myös ulkomaalaisen kävijäkunnan tarpeisiin.

Vaikka Szigetin unkarilainen artistikattaus on samaisen festivaalin kansainväliseen esiintyjälistaan verrattaessa pieni, se on yllättävän monipuolinen ja antaa toivoa unkarilaisen musiikkikentän monipuolisuudesta yllä mainittujen listojen monotonisuuden jälkeen. Szigetin kotimaiseen kattaukseen mahtuu muiden muassa pitkän linjan rock-yhtye Quimby, poppia ja hiphoppia yhdistelevä Punnany Massif, folkpunkia soittava Bohemian Betyars, kansanmusiikkia, diskoa ja funkkia sekoitteleva Kerekes Band ja 11-henkinen reggae/ska-yhtye Pannonia Allstars Ska Orchestra (ks. linkki alla).

Lopputulema

Tämän suppean aineistoni perusteella voin vain todeta, että unkarilaisten nuorten musiikkimaun tutkiminen vaatii lisätutkimusta. Toistetumpien kappaleiden listojen mukaan kansainvälisillä hiteillä on Unkarissa suuri kuulijakunta, mutta Szigetin unkarilainen kattaus tarjoaa kurkistuksen musiikkibisneksen koneiston ja valtavirran kuluttajien pinnan alle. Unkarin nuorisomusiikki näyttää olevan yhtä heterogeenistä kuin Suomessakin.

Artikkelin digitaalisessa versiossa on soittolistoja, joilta voi kuunnella niin Unkarin toistetuimpia unkarilaisia kappaleita kuin myös kappaleita kaikilta Szigetin unkarilaisilta esiintyjiltä, ja näiden lisäksi myös linkkejä kiinnostaviin Youtube-kanaviin, jotka jakavat tuoretta unkarilaista musiikkia.

Viikkojen 16–17  Unkarin radioiden soitetuimmat unkarilaiset kappaleet
https://www.youtube.com/playlist?list=PLnE_XARU2LH73t0lrW5g7O2GBMzo0iHSI

Freddie – Csodák
Ihmissuhteista kertova kansainvälistä soundia jäljittelevä tropical house -kappale. Freddie, oikealta nimeltään Gábor Alfréd Fehérvári, edusti Unkaria vuoden 2016 Euroviisuissa.

Soulwave – Szaladok
Indie-henkistä poprockia. Kitaroita, kellopelejä ja duurissa soivia melodioita. Sanat kertovat saavuttamattomasta rakkaudesta.

HONEYBEAST – Így játszom
HONEYBEAST soittaa menevää pop-rockia indie-otteella. Teksti kertoo ihastumisesta ja omien tunteiden tulkitsemisen vaikeudesta.

Pápai Joci – Origo
Unkarin Euroviisu-edustaja vuonna 2017. Kappale kertoo laulajan suhteesta jumalaan sekä rasismista. Tanssittavaan moombahton-biittiin sekoittuvat romanimusiikin vaikutteet laulu- ja viulumelodioissa.

New Level Empire – Hallod, látod, érzed (feat. Eckü)
Bändikokoonpanolla soitettua elektronista, breakbeat-henkistä popmusiikkia. Laulu kehottaa pysähtymään ja nauttimaan hetkestä ja luonnosta. Yhtyeen debyyttialbumin kappaleet olivat englanninkielisiä, mutta yhtye on vuodesta 2016 julkaissut vain unkarinkielistä musiikkia.

Caramel – A zeniten túl
A zeniten túl on keskitempoista melodista dubstepia virtuoosimaisella laulusuorituksella höystettynä. Astraalisten vertauskuvien ympärillä pyörivä teksti kertoo rakkauden tavoittelusta.

Szigetin unkarilaiset esiintyjät 2017
https://www.youtube.com/playlist?list=PLnE_XARU2LH61fKSzm_wcwrUr6G0Q2-D0

Juttu on ilmestynyt Suomi-Unkari-lehdessä 2-2017.