Kyseenalainen ennätys

17. tammikuuta uutisia kuunnelleet unkarilaiset tietävät, mitä kätkeytyy numerosarjan
166 998 258 356 taakse. Se – siis 167 mrd. forinttia – on summa, joka Budapestin 4. metrolinjan kustannuksista on uutisten mukaan mennyt korruptiona rakennuttajien taskuun.

Alunalkaen vuonna 2004 arvioitiin rakentamiskustannuksiksi 195 mrd. forinttia, mutta lopulliset kustannukset vuoden 2014 lopussa olivat 452 mrd. forinttia. Tästä lopullisesta summasta käytännössä lähes 1/3 oli maksettu rikollisena hyötynä.

Selvityksen mukaan oli ilmennyt mm., että

  • alihankkijoina toimineet saivat maksun työstä, jota ei todellisuudessa ollut tehty
  • edullisin tarjous ei aina voittanut tarjouskilpailua
  • rakennuttajatahoa lähellä olevat alihankkijat saivat tietoa, joka auttoi laatimaan kilpailijoita edullisemman tarjouksen.

Uutisissa lainatussa tiedotustilaisuudessa puhui pääministerin kanslian valtiosihteeri Nándor Csepreghy, joka saattoi todeta, että EU:n korrpuptionvastainen virasto oli tutkinut rahoituspäätöksiä, jotka ovat tapahtuneet aiempien sosialistien ja liberaalien (Vapaiden demokraattien liitto)  muodostamien hallitusten kaudella ja samojen puolueiden edustajien toimiessa Budapestin kaupungin johdossa. Cseprehgyn mukaan metrolinjan rakentamisesta vastanneet ja rakennuttajatahona toimineet ”varastivat tai kavalsivat” tuon summan. Csepreghyn mukaan rakennustyö on ollut suurin yksittäinen hanke, johon Unkari on saanut EU-rahoitusta ja samalla suurin korruptioskandaali. EU ja Unkarin viranomaiset tulevat vaatimaan tuon summan maksamista takaisin.

Uutisissa kerrotiin myös, että ensimmäisiä rakentamista koskevat esiselvitykset rahoitettiin tarjouskilpailun jälkeen vuonna 1992. Ensimmäisen aseman rakentaminen alkoi kuitenkin vasta 2004 ja metrotunnelien louhiminen alkoi 2007. [Sitä ei kerrottu, että mm. poliittisten suhdanteiden muutos vei vasemmiston johtaman pääkaupungin infran rakentamiselta valtion tuen.]