Via ferratat 5
Megyer-hegyi Tengerszem, Megyer-vuoren rotkojärvi Sárospatakissa
Koillis-Unkarissa, Borsod-Abaúj-Zemplénin läänissä, Sárospatakin kaupungin lähellä on Megyer-hegyi Tengerszem eli Megyer-vuoren rotkojärvi. Järvi ei ole luonnonmuodostelma, vaan vanha myllynkivilouhos, johon on kertynyt sadevettä. Kaivoksen seinille rakennetut via ferratat tarjoavat eksoottisen kokemuksen, koska ne kulkevat järven pinnan yläpuolella.
Via ferratat 1. osa: Via ferratat eli rautaiset tiet Unkarissa
Via ferratat 2. osa: Tatabányan via ferratat
Via ferratat 3. osa: Via ferratat Unkarissa: Cuha-völgy eli Cuhan laakso
Via ferratat 4. osa: Csesznekin via ferratat
Via ferratat 6. osa: Demjénin via ferratat
Via ferratat 7. osa: Felsőtárkány’in via ferrata
Via ferratat 8. osa: Esztramosin via ferrata
Järven muodostuminen
Rotkojärvi on poikkeuksellinen muodostelma. Vuoren muodostaa vulkaaninen ryoliittituffi, jonka läpi kulkee piikiveä. Tästä kovasta, karkeasta kivestä valmistettiin myllynkiviä 1400-luvulta lähtien vuoteen 1909. Kivi on vedenpitävää maakerrosta, ja niin yhä syvenevä kaivoskuoppa on kerännyt sadeveden, ja siitä on muodostunut pieni järvi. Kaivostyön aikana sen tyhjennys oli aina ongelmana. Kun myllynkiven louhinta päättyi vuonna 1909, luonto otti hitaasti takaisin omansa. Tämän ansiosta vuoren laelle syntyi villi, romanttinen paikka, ja siitä tuli pikkuhiljaa valtakunnallisesti kuuluisa. Järvi ja sen ympäristö julistettiin luonnonsuojelualueeksi vuonna 1997.
Vuonna 2020 Sárospatakin kunta kehitti Tengerszemiä matkailukohteena. Tärkeä osa kehittämistä oli noin 500 metrin via ferrata -verkon rakentaminen. Joillekin kallioseinämille rakennettiin myös kalliokiipeilyreittejä. Molemmantyyppiset kiipeilyreitit tehtiin erittäin hyvälaatuisiksi. Paikan ainutlaatuinen kauneus lumoaa vierailijat.
Mielenkiintoista on, että kaivokselle jäi louhimisen jälkeen puoliksi veistettyjä myllynkiviä. Irrotettujen lohkareiden paikat voi yhä löytää kaivoksen seinistä. Kaivoksen jatkuva vedenpoisto oli kallista, ja siksi alettiin kaivertaa viemärikanavaa eteläpuolelle, mutta vuosikymmeniä kestänyttä työtä ei saatu päätökseen. Näin paikalle jäi nykyään Tengerszeminä tunnettu rotkojärvi (tengerszem ’merensilmä’; tenger ’meri’, szem ’silmä’). Sen vedenkorkeus ja veden laatu riippuvat säästä. Järvessä ei saa uida.
Via ferratat
Szabó József-emlékút, eli József Szabón muistotie, 200 m pitkä, luokka C
Suositellaan myös aloittelijoille, suhteellisen helppo reitti, joka yhdistää hienosti kaivoksen pohjoispuolen mielenkiintoiset osat ja muistot myllynkivien louhinnasta. Lopulta tie päättyy upeaan köysisiltaan. Reitti on nimetty 1800-luvulla eläneen geologin József Szabón mukaan.
Geológusok útja eli Geologien tie, 25 m pitkä, luokka E
Upea reitti, joka haarautuu József Szabón muistotien alusta, ja joka kulkee kallioseinämällä ilman keinotekoisia rauta-askelmia. Siksi reitti vaatii paljon voimaa ja sitä suositellaan vain kokeneille kiipeiljöille.
Amfiteátrum eli Amfiteatteri, 40 m pitkä, luokka D
Toinen muunnelma József Szabón muistotiestä. Se johtaa mielenkiintoisen kalliomuodostelman läpi. Täytyy pitää tiukasti kiinni jyrkästä seinästä.
Ördögkatlan eli Pirunpesä, 70 m pitkä, luokka E
Se alkaa jännittävästä ja hurjasta nurkasta järven pinnan yläpuolelta. Koska siinä ei ole metalliportaita, kiipeily on raskasta, vaikeaa ja jännittävää. Lyhyt via ferrata, mutta erittäin hyvä.
Édesvízi élet eli Makean veden elämä, 150 m pitkä, luokka E
Tämä pitkä reitti kulkee järven yllä – täytyy liikkua sivuttain sileillä seinillä. Polku on vaikea, koska siinä ei ole keinotekoisia metalliportaita. Siinä on kolme köysisiltaa, laskeva osa vie pieniin kalliokäytäviin. Se päättyy lähtöpaikkaansa.
Velociraptor, 35 m pitkä, luokka C
Tämä on kohtalaisen vaikea lasten reitti, jossa voi kokeilla via ferrata-kiipeilyä ja sen turvatekniikkaa. Jos se sujuu hyvin, voidaan turvallisesti kokeilla muita, C- ja D-tason reittejä isompien lapsien kanssa.
Aukioloajat
Siellä voi vierailla vapaasti ympäri vuoden.
Saavutettavuus
Koordinaatit
48.357219, 21.572900
Linja-autolla
Junalla
Autolla
Aja Budapestistä M3-moottoritietä Miskolciin asti ja sieltä Sárospatakiin. Végardósta on käännyttävä Megyer-hegyi Tengerszemiin. (Huoltoasemalta täytyy ostaa moottoritielippu.)
Etäisyys Budapestin keskustasta n. 250 km
Matka-aika: noin 3 tuntia
Pysäköinti
Voidaan pysäköidä Bot-kői bányan eli Bot-kőn kaivoksen parkkipaikalle, se on Sárospatakin Hívégardósta pohjoiseen, tien nro. 37 läheisyydessä.
Tai
Lähin parkkipaikka sijaitsee Ciróka-pihenőparkissa eli Cirókan virkistyspuistossa, mutta sinne pääsee vain hiekkatietä pitkin.
Tai
Károlyfalvassa kannattaa pysäköidä Dózsa György utcan päällystetyn osan päähän, kylän reunaan tai kylän keskustaan.
Tie parkkipaikalta
Sárospatakin rautatieasemalta (5,2 km, nousu 169 m) tai Bot-kőn parkkipaikalta (2,4 km, nousu 141 m) pääsee Megyer-hegy’in louhokselle ja Tengerszemiin PT-kylttejä seuraten.
Károlyfalvan keskustasta P◼-merkki, ja sen jälkeen metsän reunassa oleva P-merkki johdattavat Megyer-hegy’iin. Tämän jälkeen käännytään vasemmalle seuraten P+-merkkiä alas järven rantaan (2 km, nousu 168 m).
Sanasto
tengerszem = merensilmä
tenger = meri
szem = silmä
ördögkatlan = pirunpesä
ördög = paholainen, piru
katlan = kattilainen laakso, pesä
fészek = pesä
köysisilta = kötélhíd
köysi = kötél
silta = híd
„Retkeilijä”-sivu: termeszetjaro.hu
Teksti perustuu Gábor Babcsánin kirjoituksiin, jotka on julkaistu Magyar Természetjáró Szövetségin eli Unkarin vaellusliiton verkkosivuilla.
Kuvat: termeszetjaro.hu, Szilas / Wikimedia
Via ferratat 1. osa: Via ferratat eli rautaiset tiet Unkarissa
Via ferratat 2. osa: Tatabányan via ferratat
Via ferratat 3. osa: Via ferratat Unkarissa: Cuha-völgy eli Cuhan laakso
Via ferratat 4. osa: Csesznekin via ferratat
Via ferratat 6. osa: Demjénin via ferratat
Via ferratat 7. osa: Felsőtárkány’in via ferrata
Via ferratat 8. osa: Esztramosin via ferrata
Toimittaja: Lilla Timaffy-Touko