Sonja Ahonen: Leirikoulu Unkarissa

Leirikoulu Unkarissa

Kartanon koulun 9A-luokka odotti innolla leirikoulua. Kohteeksi oli sovittu Unkarissa sijaitseva Vác-niminen kaupunki. Matkaa varten oli kerätty varoja 7. luokasta lähtien erilaisten esitysten ja myyjäisten avulla. Tulisimme vierailemaan unkarilaisessa koulussa. Jotkut olivat tutustuneet koulun oppilaisiin etukäteen facebookin kautta ja olimme harjoitelleet musiikkiesityksenkin koululla esitettäväksi.

Saavuimme Unkariin lyhyen lentomatkan jälkeen syyskuussa 2011. Sää oli erittäin lämmin. Jouduimme matkustamaan bussilla vielä muutaman tunnin ennen perille pääsyä.

Päästyämme Váciin majoittauduimme ensiksi paikalliseen oppilasasuntolaan. Se ei ollut ehkä ainakaan omia odotuksiani vastaavan tasoinen, mutta menetteli. Jonkin ajan kuluttua lähdimme kävelemään kierroksen kaupungilla. Maisemat olivat aivan erilaisia kuin Suomessa. Paikka oli vanhanaikaisen ja kauniin näköinen. Illalla menimme vielä syömään pieneen unkarilaiseen ravintolaan.

Seuraavana päivänä vierailimme koulussa. Lauloimme kaksi suomenkielistä ja yhden unkarinkielisen laulun. Esitys onnistui hyvin ja sai kunnon taputukset. Unkarilaisetkin esittivät musiikkiesityksiä. Esitysten jälkeen pääsimme seuraamaan ja vähän osallistumaankin englannintunnille. Meiltä kysyttiin erilaisia kysymyksiä ja sen jälkeen me kyselimme unkarilaisilta kaikenlaista.

Ohjelmaan kuului myös tutustuminen unkarilaiseen elämään vähän tarkemmin. Jakauduimme pareihin tai pieniin ryhmiin ja lähdimme vierailemaan oppilaiden kodeissa. Kodit ja varsinkin pihat, olivat aivan erilaisia kuin Suomessa. Yhdelläkin pihalla kasvoi viinirypäleitä, päärynöitä ja muita vähän eksoottisempia hedelmiä.

Seuraavana päivänä lähdimme unkarilaisen 8. luokan kanssa katsomaan Visegradin linnaa. Linnaan päästäkseen piti kävellä pitkä ja hikinen matka ylös vuorelle. Linnassa oli myös huone, jossa oli vahanukkeja ja paikka, jossa pääsi kokeilemaan jousipyssyllä ampumista. Alas tulemisen jälkeen opetimme unkarilaisia pelaamaan mölkkyä.

Eräänä päivänä lähdimme museoon, jonka nimi oli Szentendre. Siellä oli taloja, jotka esittivät vanhanaikaisia unkarilaisia tehtaita ja muita. Mielestäni paikka ei ollut erityisen kiinnostava.

Lähtöä edeltävänä päivänä menimme Budapestiin. Kiertelimme toreilla ja erilaisilla nähtävyyksillä.

Kävimme vielä Mäkkärissä syömässä, jonka jälkeen menimme katsomaan Kesäyön unelma -balettia. Se oli melko pitkä, mutta mielenkiintoinen. Budapestistä asuntolaan päästessämme kaikki vaikuttivat aika väsyneiltä, koska päivä oli ollut pitkä ja bussiakin oli pitänyt odotella.

Seuraavana päivänä olikin jo aika lähteä kohti Suomea. Matka oli onnistunut ja luulen, että kaikki olivat siihen tyytyväisiä.

Musiikkiesityksemme Árpád Fejedelem Általános Iskolánissa.