Sekä kansainväliset että kansalliset talousnäkymät heikkenevät ja Unkarin taloutta uhkaa taantuma kuten Suomenkin. 14.8. kerrottiin, että BKT-lukuja verrattaessa Unkarin talouskasvu on supistunut, koko Euroalueen tavoin, 1,2 prosenttiyksikköä edelliseen vuoden vastaavaan lukuun verrattuna (BKT, bruttokansantuote, GDP). Hallituksen edustajan mukaan taustalla on sekä kansainvälinen kehitys että valtionvelan lyhentäminen ja budjettialijäämän pitäminen EU:n vaatimusten mukaisesti 3 prosentin BKT-osuutta pienempänä, lisäksi BKT-lukuun vaikuttaa rakennusteollisuuden ja maatalouden hidas kehitys. Oppositio puolestaan katsoo, että taantumaa enteilevät kasvuluvut vievät pohjan 2013 budjetilta ja talouskehitys osoittaa, että hallituksen talouspoitiikka on epäonnistunut – todisteeksi esitetään myös vuoden 2010 kasvulukuja! Pelastajaksi uutisankkurien mukaan hallitus näkee seuraavilla vuosineljänneksillä maan autoteollisuuden.
16.8. kerrotaan uutisissa, että maan kokoonpanotehtaiden tuotantolinjoilta valmistuu vuosittain lähes 370000 autoa ja luku voi seuraavan vuosikymmenen aikana nousta puoleen mijoonaan. Kysymys on sikäli kansainvälisestä taloustilanteesta, että tuotanto Unkarissa voi kasvaa vain jos kysyntä Länsi-Euroopassa ja erityisesti Saksassa kasvaa. – Kecskemétissä valmistuu tällä hetkellä vuosittain 100000 Mercedestä, Esztergomissa 170000 Suzukia ja Győrissä 100000 Audia. Lisäksi noin 300 unkarilaista alihankkijaa tuottaa osia sekä Unkarissa että ulkomailla toimiville autotehtaille.