Huhtikuun puolivälissä astui voimaan laki, joka mahdollistaa eräistä liikennerikkomuksista annetun sakkorangaistuksen suorittamisen yhdyskuntapalveluna esimerkiksi vanhainkodeissa, paikallisen itsehallinnon piiriin kuuluvissa tehtävissä tai yleishyödyllisissä organisaatioissa. Useimmiten on kysymys erilaisista huolto- ja kunnossapitotehtävistä, fyysisestä työstä puhtaanapidossa ja viheralueiden hoidossa eli tehtävistä, joihin ei edellytetä laajaa koulutusta. Lähes 4000 henkilöä on valinnut yhteiskuntapalvelun sakkorangaistuksen sijaan ja odottaa täytäntöönpanoa ja suorittamista. Pullonkaulaksi on muodostunut mm. po. henkilön perehdyttäminen ja kouluttaminen tehtäväänsä sekä siihen liittyvä työsuojelukoulutus ja sen selvittäminen, sovetuuko asianomaisen terveydentilansa ja muiden ominaisuuksiensa puolesta suunniteltuun työhön ja miten aiempi mahdollinen rikoshistoria vaikuttaisi työskentelyyn. Muuntosääntö on yksinkertainen: yhden päivän työ (6h) vastaa 5000 forintin osuutta määrätystä sakkorangaistuksesta. Yhteiskuntapalvelu on pantava täytäntöön kahden vuoden kuluessa siitä, kun asianomainen on ilmoittanut suorittavansa rangaistuksensa tällä tavoin. Mikäli yhdyskuntapalveluun kuuluvaa tyotehtävää ei määräajan kuluessa osoiteta, rangaistus raukeaa.
Unkarissa noudatetaan esimerkiksi rattijuopumuksen suhteen nykyisin nollatoleranssia ja rangaistukset ovat tämän takia myös suhteellisen kovia. Jos kysymys on ensikertalaisesta ja veren alkoholipitoisuus on alle 0,8 ‰ eikä asianomainen ole aiheuttanut liikenneonnettomuutta seurauksena voi olla usean sadantuhannen forintin sakko ja ajokortin menettäminen määräajaksi, mutta myös enintään vuoden ehdollinen tai ehdoton vankeusrangaistus. Rangaistusasteikko kovenee tuntuvasti, jos asianomaisella on tililään aiempia rattijuopumuksia ja jos seurauksena juopumuksesta on liikenneonnettomuus.
Usean henkilön kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista raportoidaan uutisissa usein myös ”varoittavina esimerkkeinä”. 21.8. M3-moottoritiellä sattui vakana onnettomuus, kun henkilöauton kuljettaja ajoi edelläajavan perään, menetti ajoneuvonsa hallinnan ja auto romuttui täysin sekä syttyi palamaan. Kaikkiaan neljä henkilöä menehtyi onettomuuden ja sitä seuranneen tulipalon aiheuttamiin vammoihin, mutta onnettomuusauton kuljettaja selvisi lähes säikähdyksellä. Poliisi epäilee naispuolisen kuljettajan, jonka henkilöllisyys seuraavina päivinä tuli julkiseksi (Slovakian poliittisen ja talouselämän huipun lähipiiriin kuuluva julkkis), ajaneen alkoholin vaikutuksen alaisena ja nukahtaneen rattiin onnettomuushetkellä. − Onnettomuuden jälkien raivaaminen johti kuusi tuntisa kestäneeseen liikenneseisokkiin ja yli 10 kilometrin jonoihin kaikilla onnettomuusauton suuntaan johtavilla kaistoilla. Myös lähiseudun tiet, joita pyrittiin hyödyntämään onnettomuuspaikan ohittamiseen, ruuhkautuivat tunneiksi. Autoilijat eivät olleet varautuneet seisokkiin ja helteisenä päivänä monilta loppui juomavesi ennen ruuhkan purkautumista.
− 24.8. uutisissa esitettiin kooste vakavista liikenneonnettomuuksista, joissa toisena osapuolena oli ollut ulkomaalainen, mm. irlantilaisen vakuutusyhtiön johtoon kuulunut liikemies, turkkilainen kuorma-autonkuljettaja ja kroatialainen poliitikko.
25.8. kerrottiin liikennerikkomuksista määrättävien sakkorangaistusten asteikon olennaisesta lieventämisestä 1.9. alkaen. Jos autoilija ajoi päin punaista sakko olisi 50.000 Ft (aik. 100.000 Ft); tasoristeykseen ajaminen varoitusvalon palaessa sakko olisi 60.000 Ft (aik. 300.000 Ft); tien reuna-alueella ajamisesta sakko on 100.000 Ft (aik. 150.000 Ft); kielletyllä alueella pysäköimisestä sakko on 10.000 Ft (aik. 30.000 Ft). Edelleen kiellettyä oisi sellaisten laitteiden käyttö, jotka estävät poliisin laseravusteisin nopeudenmittauksen. Sen sijaan ensiapupakkauksen puuttumisesta ei sakotettaisi enää ja omistajan luvalla auton voisi parkeerata myös portin kohdalle.