Unkarin television uutislähetyksessä 3.3. kerrottiin, että kansallisena juhlapäivänä 15.3. klo 20:59 alkaen esitetään Unkarin television uudistuvalla Duna -kanavalla ensimmäinen osa televisiolle filmatusta 6-osaisesta sarjasta Kossuthkifli, Kossuthin sarvi [kifli = sarven muotoinen leivonnainen].
Sarjaa voidaan pitää uutena työnäytteenä Unkarin television suurtuotannoista. Sarjan esittely- ja tiedotustilaisuudessa 3.3. viitattiinkin 1964 esitettyyn 13-osaiseen tv-sarjaan A Tenkes kapitánya [Tenkesin kapteeni] ja useaan kertaan televisiossakin esitettyyn, 1965 ensi-iltansa saaneeseen Mór Jókain romaaniin (1869) perustuvaan elokuvaan
A kőszívű ember fiai [Kivisydämisen miehen pojat]. Jokainen Kossuthkiflin episodi on 53 minuutin mittainen, kuvauspaikkoja on lähes 200 ja näyttelijöitä yli sata. Sarjan ohjaaja on Péter Rudolf, pääosissa Tamás Lengyel, Eszter Nagy-Kálózy, Nóra Trokán, Péter Kálloy Molnár, Gábor Reviczky, Péter Haumann ja Ákos Kőszegi.
Tiedotustilaisuudessa Unkarin julkisin varoin ylläpidetyn radion ja television taustalla olevan säätiön, Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA), pääjohtaja totesi, että sarja jatkaa pitkän tauon jälkeen Unkarin television elokuvaperinteitä. Sarjan kustannukset ovat 816 milj. forinttia, josta MTVA kattaa 505 milj., Emberi Erőforrások Minisztériuma 100 milj. ja kokonaissummasta puuttuvat 200 milj. on saatu sponsorituloina. Tarkoitus on lähettää sarja useaan kertaan, ensimmäisenä sen esittää kuitenkin Duna -kanava.
1800-luvun yltiöromanttinen road movie. Duna -kanavan ”valkokankaalle” heijastetaan 1,5 vuoden työn tulokset. Kuvaukset alkoivat heinäkuun alussa vuonna 2013, ne kestivät 75 päivää ja päättyivät 20. lokakuuta. Béla Fehérin samannimisestä romaanista (ilmestyi 2012) ohjattiin suurimittainen ”pukudraama”; kuvamateriaalia kertyi yhteensä 171 tuntia. Kaikkiaan 4600 kuvatusta kohtauksesta ohjaaja Péter Rudolf yhdessä Balázs Barnan, László Rumboldin ja Péter Policzerin kanssa leikkasi yhteensä kuusi 53-minuuttista osaa, joihin sisältyy kaikkiaan 1148 digitaalisesti toteutettua trikkiä, joiden yhteenlaskettu kesto on 90 minuuttia.
Historiallinen sarja ”Kossuthkifli”alkaa 15.3. On sellainenkin kohtaus, jossa Péter Haumann juonen mukaan astuu sisään pozsonylaiseen taloon (kuvauspaikka on Sopronissa) ja päätyy ateljeehen, joka itse asiassa onkin Fótissa, katsoo ulos ateljeen ikkunasta ja astuu jälleen kadulle, joka tosiasiassa on Kőszegissä. Yksi otoksista on tallennettu ehkä heinäkuussa, toinen elokuussa ja kolmas taas syyskuussa. Näiden sovittaminen yhteen logistisesti oli tuotannolle todellinen koetinkivi eikä ehkä tarvitsekaan selittää, millaista ammatillista haastetta se merkitsi ohjaajalle ja näyttelijälle. Toinen suuri tehtävä oli juonen edetessä usein esille tulevien mystisten hahmojen ja henkien sekä ihmeiden luominen tietokoneen avustuksella. – Näin kertoi työstään ohjaaja Péter Rudolf.
1800-luvun yltiöromanttinen road movie ikuistaa vuosien 1848 ja 1849 vapaustaistelun aikaa uskomattomilla seikkailuilla, ihmeillä, pakomatkoilla, salaliitoilla, takaa-ajoilla, räjähdyksillä, murhilla, kaiken tieltään raivaavalla rakkaudella, kuolleilla sieluilla, keijukaisilla, viettelyksillä, ilmiantokohtauksilla, lentelevillä kyyhkysillä, kavalilla hautaus-urakoitsijoilla ja isänmaata kohtaan tunnetulla kaipauksella. Sarjassa katsojat näkevät sodan hävittämän, vihamielisyyksien paloitteleman Unkarin todenmukaisen, joskin hiukan groteskin maiseman, minkä lukemattomien erikoisten ja ällistyttävien hahmojen ilmestyminen ja kielellisissä bravuureissaan rikas esiintyminen tekee vielä huvittavammaksi ja samalla surullisen tutuksi.
”Tämän 1800-luvun tapahtuman ohjaustyössä minua kiinnosti ensisijassa arkipäivä, se, miten vapaustaistelu vaikutti silloisten ihmisten elämään. Miten nämä kiistat, joita jatkamme tänään täällä, miten tänään kiistelemme, miten yhä tänäänkin jakaannumme eri leireihin; näin ilmeisesti oli jo tuolloin.” – Näin arvioi työtään ohjaaja Péter Rudolf.
Sarjaa kuvattiin 200 paikalla 100 näyttelijän voimin. Kossuthkiflin ohjaaja korosti, että hänen suuri unelmansa toteutui, kun sarja valmistui. Kuvauspaikkoja oli yli 200, näyttelijöitä 100 ja aikaa kuvauksiin käytettiin 75 päivää. Hilda Hársing, kuvaaja Iván Kapitány ja ohjaaja kirjoittivat käsikirjoituksen Béla Fehérin 2012 ilmestyneestä samannimisen romaanin perusteella. Ohjaaja kertoi tiedotustilaisuudessa, että ennen kuvauksia aika lailla aikaa käytettiin roolitukseen (casting). Häneen toiveensa toteutui myös siinä suhteessa, että – kiitos Unkarin television näytelmätuotannon – nykyinen nuori näyttelijäsukupolvi pääsi samanlaiseen asemaan kuin hänen sukupolvensa 80-luvulla, sillä näyttelijät olivat yleisölle tuttuja jo aiemmista tuotannoista.
Kossuthkifli on Unkarin julkisin varoin ylläpidetyn radion ja television, MTVA:n historiallinen seikkailuelokuvasarja. Yhtä pääroolia esittävä Gábor Reviczky viittasi ohjaustyön vaikeuteen todeten, että ”pukudraamassa” näyttelijät joutuvat varautumaan erityisen moniin koettelemuksiin. Omasta roolistaan hän totesi, että hän esitti poliisi-päällikköä, joka vainosi poikaansa vaatien tätä hankkimaan takaisin rahansa.
Ákos Kőszegi, luonnehti roolihenkilöään eräänlaiseksi 1800-luvun James Bond -hahmoksi pitäen osallistumistaan filmiin eräänä elämänsä kohokohtana, samoin kuin Tamás Lengyel, joka esiintyy filmin rakkausjuonessa miehistyvänä, kansallistunteen täyttämänä, lähestulkoon hysteerisenä hahmona.
Sarjassa ajuria esittävä Péter Kálloy Molnar kertoi, että hän hankki esiintyäkseen elokuvassa valjakon ohjastamista varten ”ajokortin” sekä sanoi samalla antavansa arvoa romaanin kielelle, jota hänen näyttelijänä oli tosin vaikea tulkita katsojalle.
Péter Haumann kertoi roolistaan, että hän esitti kondiittoria, jolle tärkeintä oli saada takasin tyttärensä. Hänen käsityksensä mukaan roolihahmon avulla katsojat voivat ymmärtää, mitä kansalaiset ajattelivat vapaustaistelusta.
Péter Scherer, joka esittää sarjassa eräänlaista kronikoitsijaa tai kertojaa, sanoi, että Kossuthkifli kertoo legendaarisesta ajanjaksosta, jonka henkilöhahmot tunnemme kouluajoiltamme, sarja puolestaan näyttää meille, miten tämä kaikki vaikutti tavalliseen ihmiseen.
Romaanin kirjoittaja kävi useita kertoja kuvauspaikoilla. Kirjailija Béla Fehér kertoi vierailleensa usein kuvauspaikoilla ja kertoi tunteneensa alussa, ettei hänellä ollut osaa sarjan tekemisessä, mutta töiden edetessä hän tunsi olevansa yhä lähempänä elokuvallista lähestymistapaa. Hän totesikin: ”Jos olisin itse ollut tämän filmin ohjaaja, olisin tehnyt ihan samoin”. – Fehér mainitsi, että sarja välittää katsojalle romaanin ironian, huumorin sekä myös ”poliittiset heitot”.
Sarjan kuvaaja Iván Kapitány kertoi kuvauksen vaikeuksista, erityisesti monista kuvauspaikoista. Vaikka hänen mukaansa monia kuvauksia tehtiinkin alkuperäisillä tapahtumapaikoilla niin ilman digitaalista kuvankäsittelyä (greenbox –tekniikka), 1800-luvun Unkarin kuvaaminen ei olisi ollut mahdollista.
Sarjan musiikin on säveltänyt Róbert Hrutka, joka sanoi, että Kossuthkifliä varten sävelletty 2,5 tunnin musiikki sinfoniaorkesterin soittamana on ollut hänen tähän asti kaunein työnsä. Etsittiin jopa tuon aikakauden kansanlauluja, jotta katsojat voisivat ymmärtää, millaisia sävelmiä tuolloin esitettiin.
Vastauksena tiedotustilaisuudessa läsnä olleiden journalistien kysymyksiin todettiin, että elokuvan kustannukset eivät yllä keskimääräisten unkarilaisfilmien budjettiin. Péter Rudolfin mukaan viisituntinen materiaali vastaa kolmea täyspitkää elokuvaa. Iván Kapitány (kuvaaja) lisäsi, että kustannukset jäävät pienemmiksi kuin muutoin olisi tarvittu, sillä pukudraama toteutettiin hyödyntämällä digitaalitekniikkaa.