Maanantaina 11.6. uutisissa kerrotaan ensimmäiseksi tulvatilanteen kehitys pääpiirteissään omassa uutisosiossaan, jonka nimeksi on vakiintunut Árvízi védekezés, Puolustautuminen tulvaa vastaan. Uutisankkuri luettelee edellisinä päivinä tutuksi tulleita paikannimiä ja kertoo, kuinka paljon vedenpinta on laskenut 11.6. klo 18:00 tehtyjen mittausten mukaan ennätyskorkeudestaan tai kuinka paljon vielä on matkaa aiempien tulvien ennätyskorkeuteen. Yläjuoksulla eli Budapestin pohjoispuolella tilanne on seuraava Nagybajcs -183 cm eli vedenpinta laskee hyvin nopeasti; Komárom -80 cm; Esztergom -36 cm; Nagymaros -21 cm; Budapest -12 cm eli vedenpinta laskee hyvin hitaasti. Edettäessä alajuoksulle tilanne on seuraava: Adony +27 cm; Tass +17 cm; Dunaújváros +6 cm; Dunaföldvár +12cm; Paks +9 cm ja Baja -21 cm. Alajuoksulla kaikissa mittauspisteissä Bajaa lukuunottamatta on siis ylitetty maanantain aikana aiemmat korkeusennätykset, Adonyssa jo sunnuntaina.
Budapest meguszta, Budapesti selvisi pälkähästä, sanoi ylipormestari István Tarlós tiedotusvälineille maanantaina. Vaara ei kuitenkaan ole ohitse, ainakin keskivikkoon asti on seurattava tilanteen kehittymistä. Margit saaren tulvapenkereissä on osuuksia, joiden yläosaa suojaavat vain hiekkasäkit, jotka päästävät vettä lävitse, csorgások vannak, joten niitä on tiivistettävä koko ajan. Pääkaupungin läpi molemmin puolin jokivartta kulkevat läpikulkutiet, rakpart, (rakpart = lastauslaituri) ovat Margit-sillan eteläpuolisella alueella yhä veden peitossa, vaikka vuorokausi on kulunut tulvahuipusta ja vedenpinta on laskenut 12 cm. Budai alsó rakpart on myös osoitautunut epävakaaksi ja päästää vettä lävitseen. – Oman lisänsä Budapestin suojeluun – kuten alajuoksullakin – toivat maanantaiset rankkasateet ja raekuurot. Vettä kertyi paikka paikoin kaduille 20-30 cm, sillä sadevesiviemärit eivät kyenneet imemään järjestelmäänsä kaikkia hulevesiä, jota jouduttiin pumppaamaan sekä säiliöautoihin että Tonavaan. – Kaupunkilaisiin vedotaan, jotta henkilöautoilla ei lähdettäisi liikenteeseen tarpeettomasti. Liikenneruuhkia ei kuitenkaan voida välttää, kun liikenteen kannalta tärkeitä katuosuuksia on suljettu. Korvaavat bussit, pótló buszok, liikennöivät, mutta aikataulut ”joustavat”, sillä kukaan ei voi tietää milloin ja missä seuraava ruuhka syntyy.