Lauantai 22.9. 2012 oli autoton päivä, jolloin uutisissa kansalaisten ja päättäjien huomiota kiinnitettiin vihreään teknologiaan, joukkoliikenteen hyödyntämiseen, polkupyörän käyttöön ja jalankulkijan asemaan liikenteessä. Erilaisia tapahtumia oli järjestetty kaikkialla maassa, M1:n uutisissa mainittiin erikseen Pécs ja Sopron. Budapestissa eräs kaupungin näyttävimmistä liikenneväylistä Andrássyn katu, Andrássy út, oli suljettu henkilöautoliikenteeltä polkupyöräilijöitä ja jalankulkijoita varten. Vihreään teknologiaan kuuluivat mm. sähköpolkupyörä ja sähköauto. Debrecenin yliopisto on suunnitellut yhden hengen sähköauton, joita osallistui Ketjusillalla, Lánchíd, järjestettyyn tapahtumaan kolmin kappalein. Auto pystyisi kuljettamaan matkustajansa 40 kilometrin matkan puolessa tunnissa. Sähkömoottorilla varustettu polkupyörä taas kulkisi yhdellä latauksella vaikeuksitta 3 – 4 km:n matkan, joka on tavallisin pyöräilymatka kaupungissa. Pokupyöräily yleistyy ja laajenee Budapestissa huimaa vauhtia ja siitä on tullut hyvin suosittua. Parhaina päivinä polkupyörää käyttää 20000 kaupunkilaista. – Ensimmäistä autotonta päivää vietettiin Unkarissa vuonna 1998.
Autottoman päivän rinnalle oli kehitetty Parking Day, jonka tarkoituksena oli kiinnittää huomiota julkisten aukioiden käyttöön. Eräälle torille oli perustettu tilapäinen teesalonki, kirjasto ja fondue-ravintola.
Budapestin jatkuvasti kasvava henkilöautoliikenne, liikenneongelmat, közlekedési dilemmák, nostettiin myös esille. Päivittäin kaupungin kaduilla liikennöi 800000 henkilöautoa. Erityisesti esikaupungeista ja Budapestin työssäkäyntialueelta tulee päivittäin 300000 ihmistä Budapestiin henkilöautoilla. Liikennejärjestyillä pitäisi pystyä muuttamaan ei vain pääkaupungissa asuvien vaan koko Budapestin työssäkäyntialueen asukkaiden liikennetottumuksia. Siihen tarvitaan nimenomaan työmatkaliikenteen kehittämistä, uusia busseja ja raitiovaunuja, 4:nnen metrolinjan käyttöönotto, Budapestin M0-kehätien rakentamista vamiiksi sekä erityisiä P+R parkkialueita. (P+R, park and ride, tarkoittaa rautatieasemien sekä bussi- ja raitiovauniliikenteen päätepysäkeille rakennettuja parkkialueita, joilla pysäköintioikeutensa voi osoittaa esim. voimassaolevalla julkisen liikenteen työmatkalipulla. Tällaisia pysäköintialueita on tällä hetkellä tarjolla n. 30.) Jatkoyhteyden keskustaan ja työpaikalle on oltatava miellyttävä, nopea ja aikataulun mukainen. Näillä toimenpiteillä Budapestin liikenneruuhkia kyettäisiin vähentämään, mutta niiden kustannuksiet ovat useita satoja tai jopa tuhansia miljardeja forintteja. Aiemmin alkukesästä ehdotettiin vyöhykemaksujen käyttöönottoa Budapestin alueella ja toisena vaihtoehtona siltatuleja tai -maksuja.